PDF Opties

7. Uitgangs­punten overhead

ARTIKEL 21. OVERHEAD

1. Overhead betreft alle kosten die samenhangen met de sturing en de ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.
2. Het takenpakket van een functie is de basis om het onderscheid te bepalen tussen toerekening aan het primaire proces of overhead.
3. Alle ICT systemen primair aangeschaft ter ondersteuning van functies die kwalificeren als overhead of ter ondersteuning van de gemeente als geheel maken onderdeel uit van de overheadslasten. ICT lasten die betrekking hebben op een specifiek uitvoerende taak worden toegerekend aan het betreffende taakveld.
4. Huisvestingslasten van een locatie die betrekking hebben op een specifiek uitvoerende taak vormen geen onderdeel van de overhead en worden toegerekend aan een taakveld.
5. Baten en lasten van overhead worden niet onder de afzonderlijke beleidsprogramma’s geregistreerd maar apart in het overzicht overhead en ook afzonderlijk vermeld in het overzicht van baten en lasten.
6. De toerekening van overhead aan grondexploitaties, investeringen, heffingen leges, tarieven, (externe) subsidies en diensten aan derden kan zowel intra-comptabel als extracomptabel geschieden.
7. Over de wijze waarop de indirecte kosten (overhead) worden toegerekend in de kostprijsberekening (tarieven) van rechten, heffingen en leges, is in deze financiële verordening een toelichting opgenomen in artikel 11 lid 4 en 5.